Sunday, June 15, 2008

RAHSIA DI SEBALIK AIR MATA –wantaiko-

Di saat diri di hadapanMu YA ALLAH, aku memaksa air mata ku ini mengalir untukMu…aku mengaku…terlalu sukar untukku menitiskan air mata ini untuk tunduk pada PEMILIK mutlak alam ini dan seluruh isinya..rasa bersalah pada diri tidak dapat ku tahan lagi….setelah berbagai nikmat yg kau beri,setitis air mata pun tidak dapat ku hadiahkan utkMu…walaupun aku tahu azabMu amatlah pedih…hatiku yang kotor ini tetap keras daripada merasai gerun padaMu, aku tidak berdaya untuk memahami sepenuhnya erti penyesalan…Wahai Tuhan yang memiliki sifat pengasih dan penyayang…dengan penuh rasa kehinaan ku serahkan seluruh jiwa dan ragaku…berdoa padamu memohon agar engkau mendengar rintihan hambamu yang hina ini…perlahan-lahan ku susun bait-bait lisanku, menggunakan sepenuh kudrat ini menadah tangan mengharap dengan penuh pengharapan agar kau perkenankan doa-doaku …ampunkanlah segala dosa-dosaku yang lalu

YA ALLAH...lindungilah aku dari azab-azabMu, terlalu banyak dosa-dosaku padaMu..samada secara sedar atau tidak..aku sering alpa dengan pujuk rayu syaitan…acap kali aku berbohong padaMu YA ALLAH…kalau hari ini aku kata ingin berubah untuk mentaatiMu, esok lusa aku akan kembali menderhakaiMu, lemahnya imanku ini Ya ALLAH…bagaimanalah nanti di saat diri ingin menghadapmu..di saat kau menghimpunkan segala amal perbuatan yang pernah aku lakukan di atas muka bumiMu…kepada pemilik yang mutlak …ampunkanlah dosa-dosaku YA ALLAH...aku merayu agar engkau tanamkan kekuatan untukku istiqamah dalam mentaaatiMu..setiap saat bersamaMu,setiap langkah teringtkanMu,setiap ruang dipenuhi sinaran cahaya iman Mu…Ya Allah….kenapa aku tidak mempunyai kekuatan untuk menitiskan air mata ini..aku takut Ya Allah…aku takut kerana keangkuhan ku ini akan mencampakkanku ke dalam neraka-nerakaMU YA ALLAH…kenapa YA ALLAH???..aku mudah saja menangis dengan perkara duniawi..aku malu padaMu YA ALLAH.. hatiku ini telah buta dengan cinta dunia, aku susah untuk mengingatiMu dan menghayati cinta abadi yang kau miliki…Biarlah malam ini menjadi saksi penyerahan cinta ku yang tulus ini padaMu YA ALLAH..HANYA PADAMU KUSERAHKAN SEGALA….

Sejenak kala kau termangu
Kerut gelisah jelas terlukis di wajahmu
Gelisahnya engkau hanya engkau yang rasa
Betapa semalam hidup mu bergelumang dosa
Masih ada lagikah esok untuk mu??

Terasa saat yang berlalu bagaikan tiada simpati
Terpaksa menghabiskan sisa2 hidup seorang diri
Merayu pada yang tidak simpati
Meratap pada haluan fitrah duniawi
Hilang dalam kesunyian cinta ciptaan sendiri…

Andai iman yang kau cari
Hidupmu kan gembira sampai ke mati
Kerana kau yakin siapa yang abadi
Penyesalan bukan penentu andai kau lakukan di kemudian hari
Jiwa muda perlukan iman kekuatan diri…
Sebagai lambang sucinya hati
Agar kita sama-sama memiliki hati-hati pejuang agama ALLAH

No comments: