Wednesday, August 19, 2009

“Berbanggalah Muslimah……………yang Cantik..!

bismillahirrahmanirrahim...

salam wbt..

alhamdulillah, syukur ke hadrat Ilahi kerana dengan limpah kurniaNya, alhamdulillah..
diri ini masih lagi d beri peluang untuk menikmati hidup ini.. diri ini berharap juga yang keluarga di kampung sana semuanya sihat walafiat dan sentiasa dlindungiNya. amin~ sudah lama x'update' blog yang usang dan serba sederhana ini.. asif jiddan ya sahabat-sahabat ana sekalian.. ana xpunya waktu yang terluang untuk meng'update' blog ana ini.. pada semester ini, begitu banyak sekali tugasan-tugasan, aktiviti-aktiviti dan kajian lapangan yang ana kena lakukan.. ades~ redhO dan pasrah di atas setiap yang berlaku.. alhamdulillah.. semenjak dua menjak ini, banyak peristiwa yang berlaku di sini.. dengan penangan H1N1 nya.. dengan pesta kOnvo nya.. dan macam-macam peristiwa lagi.. kalau nak cerita kat sini, alamatnya entri pada kali ini akan menjadi teramatlah panjang.. ehhhe... pada entri kali ini, ana ada nak kongsi sesuatu dengan sahabat-sahabat ana .. insyaALLAH ia amat bermanfaat untuk semua.. entri pada kali ini ana telah terima dari sahabat dari IndOnesia sana melalui facebOok.. sykran jddan ya sahabiah.. ^~
sebelum ana masukkan entri ini, di kesempatan ini.. ana nak ucapkan kepada sahabat/sahabiah sekalian.. selamat menyambut ramadhan al-mubarak.. mudah-mudahan pada ramadhan kali ini kita dapat memperbanyakkan lagi ibadat kita, memperbanyakkan buat amal jariah dan mOga ibadat kita semua diterima oleh Yang Maha Esa.. amin ya ALLAH.. insyaALLAH..



“Berbanggalah Muslimah……………yang Cantik..!


Cantik………………sungguh cantik

Tahukan wahai saudariku,…bahwa muslimah itu cantik…..dan bukankah tiap kita mencintai dan menginginkan kecantikan …?


Muslimah itu sungguh cantik……..

Bibirnya slalu dihiasi dan dibasahi dengan kecantikan tasbih (Ali Imron : 41) dan tahmid kepada Robnya. Lantunan ayat-ayat Quran yang menyejukkan hati dan menenangkan pikiran senantiasa berteman dengan bibir dan lidahnya, nasehat dan tutur kata yang santun menghancurkan semua karang dan benteng rasa dendam. Lidahnya tak pernah lepas dari ucapan syukur atas nikmat nikmat dari tuhannya (Al Baqoroh : 152). Terjaga lidahnya dari cacian, umpatan, olok-olokan, makian dan segala kata-kata kotor yang menyakitkan hati (Al Hujaraat: 11).



Ya….Muslimah memang sungguh cantik…secantik bening matanya.

Kedua matanya yang bening selalu terjaga dari hal-hal yang haram untuk dilihatnya (An Nuur: 31). Kebeningan dan kejernihan matanya sejernih air mata yang setiap malang keluar dari telaga airmatanya (AL Muzammil : 2), mencuci dosa-dosa yang sempat hinggap, yang mengalir deras karena rasa takut dan penyesalan yang mendalam, bersimpuh dihadapan Rob nya, merayu dan merajuk agar mendapatkan maghfirohnya.



Sungguh ….Muslimah itu cantik…..

Secantik hatinya yang slalu tunduk pada Rob nya. Hati yang penuh dengan rasa kecintaan kepada Rob nya (Ali Imron:31). Jauh hatinya dari rasa dengki, sombong dan hasud. Keikhlasan senantiasa menghiasi qolbu yang yang pernah lupa akan kebesaran Rob nya (An Nisaa: 125). Hati yang senantiasa siap menerima kebenaran dan keimanan. Hatinya bak cermin nan indah dan bersih, yang selalu siap menerima nur hidayah dari Robnya dan memantulkannnya, menyebarkannya keseluruh penjuru jagad raya. Qolbu yang senantiasa bersih dari prasangka dan fitnah kepada saudaranya.


Maha Besar dan Maha Suci Allah yang telah menciptakan muslimah dengan kecantikannya. Secantik pakaian taqwa yang senantiasa dikenakannya. Sebaik-baik pakaian yang mendapatkan pujian dari Rob nya (Al A’raaf : 26). Seindah indah pakaian yang tiada ganti yang lebih indah darinya. Pakaian yang senantiasa melindunginya, dimanapundan kapanpun dia berada. Pakaian yang membedakan dirinya dari wanita wanita lain yang tanpa pakaian, pakaian yang akan membawanya menuju pribadi nan mulia, pakaian yang akan membawanya berjumpa dengan Rob nya tercinta.



Sungguh…..cantik muslimah…

Secantik akhlaq dan budi pekertinya yang diselubungi pakaian taqwanya (As Shaad : 46)(Al Qalam: 4). Yang dengan akhlak dan budi pekertinya yang mulia itu menentramkan orang orang disekitarnya, hilang kecemasan dan kerisauan disekelilingnya, berganti rasa cemburu dan curiga menjadi rasa kasih sayang dan kepercayaan yang mulia.



Sungguh……..muslimah itu cantik

Secantik ketulusan cintanya kepada saudaranya. Ukhuwah yang demikian mendalam menghancurkan bongkahan-bongkahan kebekuan yang bersemayam di dalam hati, melunakkannya dari kekakuan dan kekerasan, menyegarkannya kembali dengan kasih sayang dan kepercaaan.(Al Maaidah:54)



Sungguh,……Muslimah itu benar-benar cantik…

Kecantikan yang sesungguhnya…

Kecantikan yang tiada bandingannya..

Tasbih sebagai lipstik bibirnya

Air mata taubat sebagai pelentik bulu matanya

Malu dan Akhlak mulia sebagai perhiasannya

Taqwa sebagai pakaian terindahnya…..



Sungguh…muslimah itu cantik

Maka bersyukur para muslimah

Yang bangga akan kemuslimahannya

Tapi…….

Kebanggaan karena ketaqwaan dan keikhlasannya



Wahai para wanita………

Sudahkan engkau menggapai kecantikan itu...

7 comments:

Tok Selampit said...

Cantik dari teori.

Dari sudut praktikalnya bagaimana ye?

Bersama-samalah berusaha untuk menjadi cantik seperti teori di atas. Dari sudut realiti dan bukan teori sahaja.

Sekadar pandangan.

~PakKaramu~ said...

Salam ramadan al mubarak

[ukhti yaya] said...

slm..
tok selampit,...
ehmm.. sykran krn sudi bg pandangan..
iya, dr sudut teori sj..
tp, dr sudut praktikal jrg skali kita amlkan..
moga kita semua mgamalkn dr sudut teori n praktikal insyaALLAH..
insyaALLAH, ia akn mjadi cantik.. mudah2an~

[ukhti yaya] said...

salam..
~PakKaramu~..
sykran krn sudi mampir..
salam ramadhan al-mubarak ~

izwan7 said...

hm kalaulah jumpe muslimah camni..

[ukhti yaya] said...

slm~
ehm, insyaALLAH akh akn jumpa..
banyak2an bdoa.. brusaha..
insyaALLAH, bila diri menjadi y terbek, insyaALLAH juga akn mdpt y tbek ^^

ana doakan spaya akh akn dpt jOdoh y bek.. insyaALLAH..

jazakallah~

[ukhti yaya] said...
This comment has been removed by the author.