Monday, January 17, 2011

:: Peristiwa itu..


Bismillahirrahmanirrahim..

Alhamdulillah, syukur ya ALLAH kerana dengan limpah dan kurniaMu ya ALLAH.. hamba sekeluarga masih lagi sihat walafiat sehingga ke saat ini.. selawat ke atas junjungan mulia Nabi Muhammad saw serta sahabat-sahabat baginda.. ya ALLAH, setelah sekian lama tidak meng’update’ blog usang ini.. malas, tiada mood bercampur di dalam diri ini.. bergelodak.. perlahan.. membuatkan diri ini malas untuk memasukkan entri di dalam blog usang ini.. usang.. bertambah usang.. dan berterusan menjadi usang.. bersawang dan bertambah bersawang.. lebih-lebih lagi apabila sesuatu telah berlaku ke atas diri ini beberapa bulan yang lepas.. yang telah membuatkan diri ini tidak berpeluang untuk mengupdate blog usang ini.. Apa yang telah berlaku??

Teringat tarikh keramat 24 april 2010 yang tidak akan sesekali diri ini lupakan.. seminggu sebelum tarikh keramat tersebut.. diri ini dan ukhti-ukhti tersayang telah berjanji untuk ke satu tempat untuk berkunjung ke sana.. menjalinkan silaturrahim.. nak dikatakan, semasa dalam perjalanan ke sana.. lepas je keluar dari tol menuju ke highway, sesuatu telah berlaku.. kereta yang telah dipandu oleh salah seorang ukhti tersayang telah terbabas…dan telah melanggar pembahagi jalan.. mengimbas kembali apa yang telah terjadi pada diri ini.. antara sedar dan tidak sedar.. diri ini ingatkan kejadian tersebut hanyalah mimpi.. disebabkan selama beberapa minggu sebelum itu diri ini kekurangan tidur.. sibuk dengan minggu peperiksaan akhir dan juga sibuk dengan aktiviti-aktiviti surau dan juga tugasan-tugasan yang terlampau banyak yang membuatkan diri ini tidak sempat untuk berehat dengan secukupnya..

Sedar dalam beberapa minit selepas itu, diri ini berasa sangat sakit di bahagian tangan kanan diri ini.. sangat sakit.. selepas itu, dalam keadaan sedar dan tidak sedar.. kemudian, diri ini telah berada di dalam kereta ambulan.. dan diri telah menerima rawatan di hospital daerah yang berdekatan dengan kawasan kemalangan tersebut..terkejut, takut, bimbang.. semuanya bergolak di dalam diri ini…lantaran peristiwa yang berlaku itu terjadi dengan secara mengejut.. Diri ini sedar dan mengetahui bahawa setiap yang berlaku itu ada hikmah disebaliknya.. diri ini sentiasa tanamkan di dalam diri bahawa.. ini hanyalah ujian yang teramat kecil berbanding dengan apa yang dilalui oleh orang lain.. ramai lagi orang lain yang lebih teruk berbanding apa yang telah dilalui oleh diri ini.. bukankah ini tanda bunga-bunga kasih dari Yang Maha Esa.. ?? ^^.. kadang-kadang terlintas di dalam diri ini bahawa dugaan yang berlaku ke atas diri ini ada kebaikannya.. banyak.. bukan sedikit.. Subhanallah.. betapa untungnya diri ini berasa..

Rasulullah SAW bersabda, “barangsiapa yang ALLAH mahukan kebaikan untuknya, nescaya DIA akan mengujinya dengan kesusahan.” ~Riwayat Al Bukhari.. iya, diri ini memang sentiasa sematkan di dalam diri ini bahawa sesuatu yang berlaku itu ada hikmah disebaliknya.. ALLAH sahaja Yang Maha Mengetahui segalanya.. ALLAH rindu mahu mendengar rintihan qu lantaran itu DIA telah menguji qu.. ini adalah kerana semenjak diri ini melanjutkan pengajian di salah sebuah ipta tempatan..diri terlalu sibuk dengan pelbagai urusan.. masa yang diluangkan untuk beribat kepada-NYA menjadi terbatas!! Ya ALLAH, betapa lalainya hamba ya ALLAH.. “apabila ALLAH mencintai seorang hamba, maka Dia memberinya cubaan supaya ALLAH mendengar tadharru’-nya ( rintihan meminta kepadanya ).” ~Riwayat Baihaqi melalui Abu Hurairah r.a. ~ DIA telah menguji qu dengan dugaan ini bukan bermaksud untuk menghukum qu..tetapi ini adalah kerana DIA sangat sayang kepada qu!! Subhanallah.. Alhamdulillah.. Allahuakhbar!!~


Memetik petikan seorang penceramah terkenal pada beberapa bulan yang lepas.. sangat terkesan pada diri.. tapi,diri ini khilaf.. di awal kejadian itu berlaku.. diri ini telah melakukan satu perkara yang sangat-sangat teruk.. diri ini hampir menyalahkan DIA di atas apa yang berlaku!!! Astaghfirullah ..betapa kejinya diri ini.. tapi, alhamdulillah..mujurlah perkara tersebut tidak berlanjutan.. di dalam keadaan diri yang bingung ketika itu.. jauh dari DIA.. membuatkan diri mudah terhasut dengan bisikan syaitan durjana.. petikan tersebut ialah;“Musibah atau cubaan memberi dua pengertian, iaitu adakalanya untuk mengingatkan dan adakalanya untuk membersihkan.Dalam hadis ini musibah yang dimaksud ialah untuk membersihkan atau untuk meninggikan darjat hamba yang bersangkutan. Bilamana ALLAH menyukai seorang hamba, maka Dia mengujinya dengan musibah agar Dia mendengar rintihannya. Pengertian inilah yang dimaksud oleh firmanNya “dan sungguh akan Kami berikan cubaan kepada kalian, dengan sedikit ketakutan, kelaparan, kekurangan harta, jiwa, dan buah-buahan. Dan berikanlah berita gembira kepada orang-orang yang bersabar, ( iaitu ) orang-orang yang apabila ditimpa musibah, mereka mengatakan, Inna Lillaahi Wa Inna Ilaihi Raaji’uun. Mereka itulah yang mendapat keberkatan yang sempurna da rahmat dari Rabb-nya, dan mereka itulah orang-orang mendapat petunjuk.” –Al Baqarah : 155-157 ~ Subhanallah.. betapa untungnya diri ini terasa….

bersambung..

No comments: